Magdalena Furmanik-Kowalska o sztuce i kulturze Dalekiego Wschodu www.magdalenafurmanik.pl

kultura Azji

wtorek, 01 września 2015

Książka już jest ("Uwikłane w kulturę"), a teraz czas na spotkania autorskie. Oto kilka terminów do wyboru, do koloru:

- 24 września br., godz. 18:00 Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata, Warszawa, ul. Foksal 11 lok. 6. Spotkanie poprowadzi dr Ewa Toniak

- 19 października br, godz. 18:00 De Revolutionibus. Books&Cafe, Kraków, ul. Bracka 14

- 29 października br, godz. 18:00 Muzeum Azji i Pacyfiku, Warszawa, ul. Solec 24

Zapraszam serdecznie - do zobaczenia

 

czwartek, 09 lipca 2015

Uwikłane w kulturę - okładka

Z przyjemnością zapowiadam książkę mojego autorstwa "Uwikłane w kulturę. O twórczości współczesnych artystek japońskich i chińskich"

Książka ilustruje, w jaki sposób współczesne japońskie i chińskie artystki wykorzystują charakterystyczne dla swoich krajów symbole oraz elementy tradycji kulturowej, a także jak przeciwstawiają się uznanym przez ich rodzime społeczeństwa wzorcom kobiecości. Autorka prezentuje twórczość kilkunastu artystek, zarówno tych powszechnie rozpoznawanych, jak Yoko Ono, Yayoi Kusama i Lin Tianmiao, jak i tych dotąd nieobecnych w polskiej literaturze przedmiotu.

"Uwikłane w kulturę" przedstawia historię Japonek jako prekursorek w zakresie wykorzystania nowych mediów w sztuce, symbolikę kimona w realizacjach współczesnych artystek z Japonii, a także opisuje fenomen estetyki kawaii. Podejmuje również rozważania na temat obecności performansu kulturowego w fotografii japońskiej i chińskiej. Opowiada następnie, w jaki sposób Chinki w swoich realizacjach artystycznych nawiązują do tkactwa, szycia i hafciarstwa, czyli kobiecego rzemiosła, oraz dlaczego sięgnęły po kobiecy akt jako środek wypowiedzi.

Planowany termin publikacji: sierpień 2015 r. 

Wydawnictwo KIRIN

wtorek, 28 kwietnia 2015

Serdecznie zapraszam na moje wystąpnienia majowo-czerwcowe:

- "Sytuacja chorych umysłowo w Chinach a ich obraz w sztuce współczesnej" będę wygłaszała podczas interdycyplinarnego sympozjum "(Nie)chciana tożsamość", które odbędzie się w dniach 11-12 maja br w w CSW w Toruniu. Mój referat przewidziany jest pierwszego dnia (poniedziałek) o godz. 15:00.
Więcej o sympozjum na tutaj.

zaprosznie

- prezentacja "Sztuka z Azji Wschodniej na targach w Hongkongu" - relacja z udziału w tegorocznym Art Basel i Art Central, w ramach Seminarium Sztuki Azji Polskiego Instytutu Studiów nad Sztuką Świata odbędzie się 13 czerwca br. (sobota), godz. 11:00. 

- wykład "Ubiór w instalacjach artystycznych twórców z Azji Wschodniej" będę prezentowała w ramach Klub Kostiumologii i Tkaniny Artystycznej SHS w Warszawie (Rynek Starego Miasta 27) w dniu 19 czerwca br. (piątek), o godz. 18:00.

środa, 25 marca 2015

Tegoroczna wiosna w Hong Kongu obfitowała w wydarzenia artystyczne. Obok znanych na całym świecie, olbrzymich targów Art Basel, które odbywały się w nowoczesnym HKCEC, tym samym czasie (14-17 marca) miał miejsce również bardziej lokalny bazar sztuki Art Central (w specjalnie w tym celu skonstruowanych namiotach na nabrzeżu portowym), a także kilka festiwali w różnych dzielnicach miasta. Ogrom wydarzeń, spotkań, prezentacji, wykładów, akcji artystycznych itp. mógł przytłoczyć każdego. Co wybrać, gdzie się udać, co zobaczyć?

 Art Basel w Hong Kong Convention and Exhibition Centre

Art Basel w Hong Kong Convention and Exhibition Centre

Targi Art Central na nabrzeżu portowym HK

Ja po jednym dniu spędzonym na ekspozycji Art Basel (o kilku ciekawych pracach napiszę w kolejnych wpisach) postanowiłam przenieść się następnego dnia do industrialno-mieszkalnej dzielnicy Chai Wan. Tam odkryłam bardzo interesujące miejsce – WING Platform for Performance, przestrzeń stworzoną specjalnie z myślą o artystach performerach.

Dzielnica Chai Wan - widok na port

Dzielnica Chai Wan

WING Platform for Performance

WING Platform for Performance

Miała przyjemność uczestniczyć/ być częścią akcji Scarlet Yu pod tytułem „Read MEmory”. Zostałam zaproszona do pokoju zaaranżowanego w stylu japońskiego zen, gdzie artystka na małym stoliczku rozłożyła przed mną karty, a następnie kazała wybrać trzy symbolizujące przeszłość, teraźniejszość i przyszłość. Tak zaczęła się podróż po jej i moim życiu. Odkrywając kolejne karty Scarlet Yu snuła historię, która wpłynęła znacząco na jej los i twórczość. Za każdym razem opowieści towarzyszyła krótki pokaz - akt performatywny, który ilustrował, oddawała stany emocjonalne artystki towarzyszące istotnym wydarzeniom z jej życia, takim jak: rozstanie z pierwszą miłością, śmierć matki czy poznanie życiowego partnera.

Całe spotkanie artystyczne trwało niemal godzinę, podczas której uczestnik/uczestniczka - tym razem ja - podążał/ła ścieżkami wyznaczonymi przez wróżebne karty przez życie Scarlet Yu. Nawiązanie do bardzo popularnych w Azji seansów wróżbiarskich stanowiło wyjście do pokazania przy użyciu niezwykle minimalistycznych środków bogactwa uczuć i emocji zapisanych na/w ciele artystki - jej historii, która jednocześnie jest uniwersalną opowieścią każdej kobiety.

Autorka bloga ze Scarlet Yu

Po zakończeniu performansu "Read MEmory" - Scarlet Yu i Magdalena Furmanik-Kowalska.

środa, 18 lutego 2015

Z okazji nadchodzącego Nowego Roku Kozy/ Owcy życzę powodzenia w odkrywaniu i pogłębianiu swoich pasji, wielu niezapomnianych chwil oraz przygód z kulturą Azji.

Liu Ren, Beijing Beijing 4, 2012

Liu Ren, Beijing Beiging (4), 2012

W języku chińskim nie ma rozróżnienia pomiędzy słowem owca i koza. Ta druga nazywana jest również górską owcą. Yang jest ósmym znakiem chińskiego zodiaku, symblizuje męską siłę, lecz także dziecięce oddanie, bowiem młode pijąc mleko matki klęczy przed nią.

Więcej o serii fotografii autorstwa Liu Ren, których bohaterkami są owce i kozy przeczytasz we wpisie Sen o Pekinie.

 

poniedziałek, 09 lutego 2015

W okresie świąt Bożego Narodzenia trafiły do mojej biblioteczki dwie nowe pozycje posiadające w tytule wyrażenie "obraz kobiet / obrazy kobiet". Pierwsza z nich wydana jeszcze w 2013 roku, autorstwa Adiny Zemanek, zatytułowana jest "Córki Chin i obywatelki świata. Obrazy kobiet w chińskich czasopismach o modzie". Druga natomiast to "świeżynka" wydawnictwa KIRIN - "Obrazy kobiet na fotografiach współczesnych artystek japońskich" Joanny Bojdy.

Obraz kobiety na fotografiach współczesnych artystek japońskich

 

Szczególnie druga wzbudziła moje zainteresowanie, ponieważ podejmuje zakres tematyczny, który ja sama badam. Nieduża książka Joanny Bojdy powstała w oparciu o jej pracę magisterską. Posiada pięć rozdziałów odpowiadających kolejno rozważaniom dotyczącym twórczości Ryoko Suzuki, Mariko Mori i Miwy Yanagi, Tomoko Sawady, Kimiko Yoshidy oraz Maki Miyashity. Każdy z nich prezentuje inne podejście metodologiczne (m.in. McLuhana i Żiżka), każdy przedstawia inne wzór/model kobiecości czy też kreowanie nowego. Publikacja zainteresuje też fascynatów współczesnej, japońskiej kultury popularnej, posiada bowiem liczne odwołania do mangi, anime i innych wytworów skierowanych do otaku (japońskich geeków), lecz nie tylko. Jej autorka w kilku miejscach wskazuje także nawiązania do tradycji kulturowej artystek, wartości społeczno-kulturowych, które determinują obraz kobiety. Według mnie jedynym uchybieniem książki jest zbyt europocentryczne spojrzenie Bojdy na sytuację Japonek, ale w końcu napisała ją jako Polka, Europejka...

Kwestiom genderowym bliżej przygląda się natomiast Adina Zemanek. Jej książka "Córki Chin..." to wydana drukiem rozprawa doktorska, dlatego też nie każdy czytelnik będzie miał ochotę przebrnąć przez meandry założeń metodologicznych i może się zbyt szybko zniechęcić. Warto jednak przez nie przejść lub opuścić, gdyż po nich znajduje się niezwykle ciekawa część omawiająca przejrzyście sytuację polityczno-społeczną w Chinach po 1979 roku. Zemanek obrazuje równie znakomicie utrwalone społecznie kobiece wzory kulturowe wynikające z tradycji i rodzimej filozofii. Główny zrąb publikacji stanowi natomiast analiza materiału źródłowego - artykułów prasowych dwóch czasopism o modzie "Trends/Cosmopolitan" i "ELLE", które wydawane są w Chinach odpowiednio od 1993 roku i od 1988 roku. Autorka przedstawia czytelnikom/czytelniczkom, w jaki sposób zmieniał się wizerunek kobiety w tych pismach wraz ze zmianami polityczno-gospodarczymi w Państwie Środka. Choć jest to rozprawa naukowa czyta się ją przyjemnie. Obie pozycje są godne polecenia.