Magdalena Furmanik-Kowalska o sztuce i kulturze Dalekiego Wschodu www.magdalenafurmanik.pl
Blog > Komentarze do wpisu

Antywalentynkowe kwiaty. O fotografiach Wang Qingsonga

Antywalentynkowo dedykuję wszystkim zakochanym i kochającym niezwykłe kwiaty autorstwa Wang Qingsonga (ur. 1966, Daqing). Moje ulubione peonie, będące zarazem symbolem dobrobytu w Chinach. Nie dziwi zatem, że artysta sięgnął właśnie po nie, aby w bardzo poetycki sposób skrytykować kulturę nastawianą na konsumpcję.

Wang Qingsong, Peonies, 2003

Wang Qingsong, Red Peony, White Peony i Frosted Peony, 2003

Utrwalone na fotografiach kompozycje, które powstały zimą 2003 roku, nawiązują znacząco do zwojów chińskiego malarstwa tuszowego z okresu dynastii Qing (1644-1912). Zachowany został charakterystyczny format obrazów oraz układ przedstawionych elementów - skał, kwiatów i owadów.

Dwa cykle składające się na "Fake flowers" ukazują na pierwszych zdjęciach rośliny w pełnym rozkwicie, a na ostatnich pokryte szronem. To zabieg artysty zastosowany, aby zwrócić uwagę odbiorcy na aspekt przemijalności i ulotności piękna. Czasem również pozornego piękna..., czy też piękna wykreowanego. Artysta bowiem wykonał kwiaty sam, przy użyciu niecodziennego tworzywa - surowego mięsa. Płatki peonii to plastry wołowiny i baraniny, których świeżość utrwalił twórca mrożąc je.

Wang Qingsong, Ethereal Beauty, 2003

Wang Qingsong, Ethereal Beauty, 2003

Wang Qingsong, Auspicious Snow, 2003

Wang Qingsong, Red Peony, Auspicious Snow, 2003

Fotografie Wang Qingsonga można odczytać również jako krytyczny komentarz na temat komercjalizacji chińskiej kultury, tradycji kulturowej, która staje się kolejną "strawą do pożarcia" przez nienasyconą modernizację. Zamiast wybornych dań produkowane są lekkostrawne przekąski, dostępne dla wszystkich. 

Więcej prac artysty można obejrzeć na jego stronie www.wangqingsong.com. 

niedziela, 15 lutego 2015, magafurmanik

Polecane wpisy