Magdalena Furmanik-Kowalska o sztuce i kulturze Dalekiego Wschodu www.magdalenafurmanik.pl
Blog > Komentarze do wpisu

Po ścieżkach instalacji Qin Yufen

Niezwykłe instalcje Qin Yufen (ur. 1954 ) łączy znacząca rola dźwięku oraz specyficzne budowana przestrzeń. Dzięki tym środkom wprowadza ona odbiorów w stan kontemplacji bliski medytacji. Artystka o swoich inspiracjach mówi w ten sposób:

„Moje instalacje są pod silnym wpływem chińskiej sztuki ogrodniczej. Forma musi podlegać zasadzie harmonii, która jest jak wdychanie i wydychanie, otwieranie i zamykanie. Moje instalacje są jak chiński ogród z zawartymi w nim przeciwieństwami. Są jednocześnie symetryczne i nieregularne, dynamiczne i zatrzymane w bezruchu. Takie zestawienie przeciwstawieństw koncentruje umysł”.

 Qin Yufen, Chan Yuan (Moon Women)  Qin Yufen, Silent Wind

Dlatego też, aby w pełni odczuć, odebrać prace Chinki konieczne jest wejście w ich rzeczywistość. Wędrówka pomiędzy poszczególnymi elementami instalacji przypomina spacer w tradycyjnych ogrodach chińskich. Towarzyszy jej delikatny dźwięk, który tworzy kontemplacyjny nastrój. Zupełnie inny klimat natomiast przepełnia instalację „Wandering House” z 2002 roku.

Qin Yufen, Wandering House

W tej pracy wykorzystała Qin Yufen również ubrania - różnokolorowe, powszechnie noszone stroje. Ułożone na podłodze tworzą wijącą się rzekę, na której dwóch brzegach wyrastają fantazyjne góry rozkładanych suszarek do prania. Dwie konieczne składowe ogrodu – woda i skały – zostały zastąpione rzeczami codziennego użytku.

Ubrania to reprezentanci osób i ich płynącego losu. Suszarki zaś lekkie i składane można oczytać jako znak nietrwałość i zmienność. Jak sugeruje tytuł praca artystki to wizualny komentarz sytuacji współczesnych emigrantów, w których życie jest niestabilne, tak jak chwiejne są konstrukcje ze stojaków.

poniedziałek, 16 września 2013, magafurmanik

Polecane wpisy