Magdalena Furmanik-Kowalska o sztuce i kulturze Dalekiego Wschodu www.magdalenafurmanik.pl
Blog > Komentarze do wpisu

Pejzaż chiński w fotografii. Dzieła Hong Lei

Wiosną 2000 roku Hong Lei (ur. 1960, Changzhou), podążając szlakami mistrzów Szkoły Malarskiej Xin’an, udał się do południowej części prowincji Anhui, aby utrwalić widoki Żółtej Góry (Huang Shan). Wykonaną tam serię czarno-białych zdjęć zatytułował poetycko „Enjoying the Singing of Mountain Forests and Spring”.

Kontynuując swoje artystyczny projekt Hong Lei przemierzył następnie Chiny rejestrując obrazy innych słynnych pejzaży chińskich, m.in.: jeziora Taihu (prowincja Jiangsu) i Aiando (prowincja Zheijang) oraz masywów górskich Qiyun Shan (prowincja Anhui) i Tai Shan (prowincja Szantung).

Hong Lei, Yellow MontainHong Lei, Tai LakeHong Lei, Lake of Thousand Island

Co jest powodem działania Hong Lei'a? Podziw dla dawnej tradycji artystycznej. Naśladuje on dawnych mistrzów, ale stosując współczesne środki wyrazu artystycznego. Zastępuje pędzel i tusz obiektywem aparatu fotograficznego. W swoich pracach przywołuje zarówno kompozycję, jak i treści, chińskiego malarstwo pejzażowego.

Widzimy zatem proste i nieregularne plamy czerni gór oraz biele i szarości wód. Ostre, poszarpane linie fragmentów masywów skalnych oraz płynne, duże, wręcz puste przestrzenie jezior, nieba i chmur. Nie obcy artyście również kontekst filozoficzny. Bowiem tak, jak dawni mistrzowie pragnie on w swoich dziełach zobrazować „pulsację świata”, jego jednoczesną zmienność (woda) i trwałość (góra).

wtorek, 13 sierpnia 2013, magafurmanik

Polecane wpisy