Magdalena Furmanik-Kowalska o sztuce i kulturze Dalekiego Wschodu www.magdalenafurmanik.pl
Blog > Komentarze do wpisu

Nowe wcielenie chińskiej porcelany

Obok jedwabiu, to porcelana jest najbardziej charakterystycznym znakiem rozpoznawczym Chin w innych krajach. Nie dziwi zatem, że współcześni artyści sięgnęli po to tworzywo. Zobaczmy w jaki sposób je wykorzystują.

Liu Jianhua (ur. 1962) kopiuje wzory naczyń z dynastii Ming, zwłaszcza talerzy, aby umieścić na nich figurki kobiece w erotycznych pozach. Ubrane w qipao1 postacie pozbawione są głów i rąk - stanowią idealne obiekty konsumpcji, tak jak na początku XX wieku Szanghajki, które nazywane były wówczas Perłami Orientu. Same zaś prace artysty do doskonała, choć droga, pamiątka  z Chin. ;)

 Liu Jianhua, Play  Liu Jianhua, Play

Ma Jun (ur. 1974) natomiast wykonuje ceramiczne rzeźby imitujące ikony współczesnej kultury. Jego seria "New China" to porcelanowe duplikaty przedmiotów luksusowych, powiększone, jak w przypadku szminki Maybelline i flakonu perfum Chanel 5, lub pomniejszone jak modele markowych samochodów. Wszystkie pokrywa dekoracja typowa dla chińskiego rzemiosła.

W żartobliwy sposób artysta pokazuje, że niegdyś tak pożądana na dworach Europy porcelana z Kraju Środka, wciąż może być obiektem westchnień, szczególnie, że przedstawiaa równocześnie inne przedmiot pragnień. Dzieła Ma Juna to także komentarz na temat masowej, o niskich kosztach produkcji ekskluzywnych przedmiotów w Chinach, wykorzystywanej przez zachodnie koncerny.

 Ma Jun, Seria New China


1
Cheongsam (południowochińska nazwa) lub qipao (północnochińska nazwa) to opinająca ciało suknia ze stojącym kołnierzykiem i charakterystycznymi, dekoracyjnymi haftkami, wywodzą się ze stroju mandżurskiego. Popularne od lat 20. XX wieku. Na Zachodzie uznane za kobiecy strój chiński. 

sobota, 17 sierpnia 2013, magafurmanik

Polecane wpisy